2007年4月21日

週末夜絮語

睡不著,明天一早明明就還要早起上教會的課,但無論如何,這是讓我願意早起的理由。就像上週興奮著去BoF一樣。的心情。聽著肯妮貝兒(Corinne Bailey Rae)的專輯,舒服的聲線讓整個人精神慵懶中又非常的確定自己想醒著聽完她的聲音。


01.

今天義大利友人Ale說,他從出生就是基督徒,但這陣子改信佛教了。我心想:是因為這麼樣的喜歡中國文化所以連宗教信仰都改變嗎?於是問他為什麼。

他說:[Because christians in Italy are corrupt.]

唔,我想也許真的是如此,別說義大利,在台灣也看到很多得用上corrupt這個字眼來形容的基督徒、甚至是佛教徒、道教徒等。萬一真的鬧出了什麼樣的事,媒體的過度報導、異教徒的「種族歧視」更對各宗教的品牌形象造成一大傷害。這大概也許是為什麼,大甲媽祖繞境的公關操作一年比一年大的原因吧(當然它對觀光或政治的影響也許更大)。

但人心,究竟該建立在什麼信任上?信仰的宗教形象敗壞,我們的信心會往哪裡去?沒有了宗教,人心就沒有任何力量了嗎?其實,人很脆弱,但人永遠不能忽略自己有極大的力量,只要他願意相信,不管相信的是阿門、阿彌陀佛、或他自己。

說這些話真是有夠腰受的,我是基督徒耶。明天竟然還要去上認識神的課。但從以前到現在,我始終相信各種不同的宗教相容於世已經是個事實,無論如何都應該互 相尊重彼此的價值觀和教義,彼此保留最基本的信仰自由。(主阿,請原諒我,我會成為好門徒啦,但今天請先讓我站在中立的角度說說話...)

最後我們兩個都認為如果宗教能讓人心安定、讓人秉持向善的精神,那它就是值得嘉許的宗教。我也覺得,任何宗教都不應該被貼上標籤,也不應該被輕視或抹滅對信徒來說最基本的意義。

為什麼要與一個義大利人討論到這個?我真是嚴肅的台灣人

02.

可能是因為最近有在進行比較國際化的交談,常要使用英文;加上新事業開發要常看一些國外的報導及趨勢數據,因此還蠻常瀏覽一些國外的網站。

最近喜歡看Boing Boing,從裡面意外看到介紹一個Flickr Group 「The London Then-and-Now」。他們邀請倫敦客去提供古老倫敦照片和同一地點現代版的照片,於是就出現了一些蠻有趣的照片。裡面看到許多「改變」,發現「改變」的力量如此強大也如此親近。

現代人與古代人的差別到底在哪裡?在不同的時地、不同的大樓建築邊,路人似乎漾著一樣的心情並行著一樣的步調。我們與古早人的差別也許很大,但說穿了,垂直來看,我們的行為某部分是相重疊的。

(不想翻了,我真的太認真了)

(幹,還是翻一下)          (還好髒話他看不懂!)

03.

反省。

工作上,找不回氣勢與手感總會令我十分懊惱。Finding my style of work and my confidence, I think it's really important.

豁出去了。不認輸。找自己。不要用傻傻的勇氣。Guts。

今晚有許多關鍵字,在我身邊跑來跑去,如何把它們一個一個安裝進我自己的腦子裡呢?快,第一個誰先上!?

04.

開心。

其實這幾天是很開心的。雖然上面那一則隱隱約約透露著我的失落,但相信我:黃菲比沒有失落就會沒有進步。我相信這是「飛起來」之前的助跑期,加油加油。

05.

我們心中真的達到平衡了嗎?我相信平衡的生活仰賴的是真正的平靜。

這大概就是呂彥芃說的「平常心阿黃菲比」。(呂彥芃又有露出了。)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


English :

I can't fall asleep, although I have to go to church in the morning. However, this is eventually the reason to be willing to get up early for me. With the songs of Corinne Bailey Rae, I am sure that I hope myself to be awake to hear her voice more.

01.

Today Ale said he was born a Christian, but he has changed his religion to Buddhism. I ask why?

He said, [Because Christians in Italy are corrupt.]

oh, I think maybe it's true. Perhaps, there are many "corrupt" Christians, Buddhist, or any other followers not only in Italy but also in Taiwan. Once something happened, over-reported and religion discrimination always cause great harm to the religion. Maybe this is why Taichung Mazu Festival of Taiwan creates more and more PR exposures (Of course it may be more effective on tourism and politics...)

However, when the image of the religion is going down, how will we find the direction of our belief? Without religion, do we have still power? Actually, I think although people are sometimes weak, they can't ignore their own great power to change anything if they would believe no matter whether they believe on Jesus, Buddha, or themselves.

(God...Pls forgive me! I really wanna be a religious christian but I would have my neutral viewpoints. I think all kinds of religion should respect each other and keep the basic freedom of faith.)

At last, we both agree that the religion is good of it can make people feel peaceful and do right things. Any religion shouldn't be tagged as negative image or be depreciated.

Why did I talk about that with a Italian? I am really a serious Taiwanese.

02.

Recently I like the website "Boing Boing", so I accidentally found that a Flickr Group "The London Then-and-Now." "They invited Londoners to visit the sites depicted in vintage photos and recreate the shots, showing what those sites look like in modern London." A lot of changes. Changes are powerful but familiar.

What is the difference? We seem have the same mood and pace. Maybe we are so different, but something is overlapping and repeated.

03.

Introspect.

Finding my style of work and my confidence, I think it's really important.
Guts, guts, guts. the key word has to be installed in my brain hard disk.


04.

Happy, because I think it's the preparation period of my success.

Go go go!!


05.

Balance relies on truly peace. Take it easy, Phoebe!!



THE ENDING CUT:

最後越翻越少耶,但我很有恆心。無論這個新朋友到底會在我生活中存活多久,我想我英文應該會進步不少!


(本篇網誌使用天空網誌匯出程式)

3 則留言:

  1. 呵呵好妙的功能

    回覆刪除
  2. 你喜歡Corinne Bailey Rae
    就一定要去看''維納斯''這部電影
    裡頭的插曲都出自Corinne這張專輯
    配上可愛感人的小品故事
    我很推薦

    回覆刪除
  3. @Jasmine:
    好!

    回覆刪除